Thursday 10 September 2015

Untung lahhhh..

Selalu dengar ungkapan ini setiap kalau bukak radio dalam kereta, iklan Altel (ok ini free promo yer). Ungkapan ni sebenarnya akan menjadi makna yang berbeza apabila diucapkan dalam tonasi yang berbeza. Dari tonasi tersebut, kita bole tau samada ungkapan tu adalah secara ikhlas, jujur atau pun ada terbit rasa jeles/tak puas hati.

Terdengan bisikan seorang teman yang menyebut, "untunglaaaaa".. bila teman seorang lagi bagitau yang si polan ni skang suami isteri berkereta baru.  Alhamdulilah, jika ungkapan tu terbit dari rasa syukur dan tumpang seronok dengan kejayaan kawan2.  Kadang2 kita ni tak tahu apa yang orang lain lalui sebelum dia berjaya mengecapi apa yang dia ada sekarang.  Segala jerit perit orang tu, hanya dia jer yang tau. So bila dia dapat menikmati sekelumit rasa bahagia, kita sepatutnya tumpang bahagia dengan kejayaan mereka.  Trust me, kalu kita bahagia dengan kejayaan orang lain, aura positif tu akan meresap jugak dalam diri kita.  Tak perlu la ada PHD (perasaan hasad dengki) sebab nanti kita yang akan sakit.

Saya percaya dengan satu benda.  Setiap ucapan atau ungkapan yang keluar dari mulut kita atau orang di sekeliling kita adalah satu doa.  Jadi ucaplah yang baik-baik sebab kata2 itu adalah doa yang akan melantun balik kepada kita.


No comments:

Post a Comment