Wednesday 23 September 2015

Moga kau tenang di sana....

Dalam bulan ni saja aku dah terima macam2 cerita sedih. Yang buat aku ketika ini di saat ini, 11.47pm masih gagal untuk memejamkan mata.  Sambil menghirup susu kambing panas, ku coretkan kisah sedih ini.

1.  11 Sept.  Kejadian kren runtuh di Masjidil Haram, Makkah.  Tiada seorang pun mangsa yang terlibat aku kenali atau mempunyai hubungan kekeluargaan dengan aku. Tapi kesannya seolah2 mereka adalah saudara rapat aku. Rasa sedih dengan kejadian yang kita sendiri tak terduga.  Tetapi sesungguhnya Allah swt lebih mengetahui segala2nya.  Salah seorang mangsa tersebut adalah Puan Rusiah Suar adalah jiran sekampung rakan sekerja ku.  Menurut rakanku itu, mangsa lebih dikenali sebagai Makcik Ros, merupakan seorang yang pandai memasak untuk kenduri kendara.  

2.  17 Sept.  Sedang aku melayari FB, mata aku terpandang status seorang rakan lama. Sahabat kami yang dulu bekerja di tempat yang sama telah meninggal dunia pada 16/9/15.  Terkejut sungguh aku dengan beritu itu.  Menurut rakan ku itu, arwah meninggal disebabkan sesak nafas.  Memang semasa hayatnya, arwah mempunyai sakit asthma.  

3.  Pagi Isnin, 21 Sept.  Sambil2 check email ofis, terpandang satu email bertajuk Al-fatihah.  Salah seorang, pekerja syarikat kami telah kembali ke rahmatullah pada 20/9/15 akibat kemalangan jalanraya.  Walaupun tidak mengenali beliau secara rapat kerana beliau bekerja di pejabat Negeri Sembilan, namun sedikit sebanyak berita tersebut memberi kesan kepada ku.

Moga keluarga mereka tabah hadapi ujian dan dugaan ini.  Kita doakan agar roh mereka yang telah pergi ini dicucuri rahmat Allah s.w.t.  Al-fatihah.

Image result for al fatihah

No comments:

Post a Comment