Saturday 14 February 2015

Throw Back 2014 - Part 2

I'm back.  Tak sampai 2 bulan kan from my throwback Part 1...hahahaa


15 Disember 2014.

Aku di masukkan ke hospital.  Rasa2nya sepanjang hidup aku ni, tak pernah lagi masuk hospital di sebabkan sakit selain sakit nak bersalin.  Tapi kita hanya merancang, Allah s.w.t jua yang menentukannya.  Aku diserang sakit gastrik yang amat sangat.  Dah lama kot tak kena gastrik.  Kali pertama sakit, amik injection dari klinik panel untuk hilangkan rasa sakit, siap siang tu bole pergi shopping kat Ikano.  Kali kedua sakit menyerang dan pergi klinik yang sama untuk ambik injection tapi sayang, sakitnya langsung tak kurang.  Doktor panel terus rujuk aku pada hospital.

Aku mintak dia rujuk aku di KPJ Rawang, sebabnya dekat dengan rumah jadi senang suami dan anak2 nak ulang alik jenguk aku. Dan sebabnya jugak setelah berbelas2 tahun berkhidmat dengan syarikat tempat keja aku ni, barulah pertama kali aku nak menggunakan insuran syarikat untuk tujuan perubatan. Makanya 15/12/14, bermulalah perjalanan hidupku di hospital.

Rupa2nya ada batu dalam pundi hempedu aku. Dan yang buat keadaan lagi teruk, batu tu ada yang dah jatuh ke saluran hempedu dan buatkan saluran tu tersumbat.  Akibatnya aku dapat jaundis.  Aku bayangkan jaundis untuk budak2 kecik baru lahir jer. Doktor kata mata aku dah kuning dan dia tanya urine aku kuning tak.  Aku memang tak perasan pun mata or urin aku bertukar warna.  So doktor decide untuk buang batu yang tersumbat tu sebelum buang batu2 yang ada di pundi hempedu.  Setiap prosedur pasti ada risiko.  Dan untuk pengetahuan pembaca, aku memang dapat risiko tersebut, radang pankries.  Nak tau lebih lanjut apa ke kaedahnya tu, sila lah google.  Tapi yang pasti, sakitnya hanya Allah s.w.t yang tau.  Sepanjang aku bersalin 6 orang anak termasuk seorang yang meninggal dalam perut, tak pernah pun aku di masukkan ke dalam HDU/ICU.  Tapi kali ini aku ditempatkan di situ yang mana hampir setiap jam aku mengerang sakit dan mintak diberi painkiller yang sangat kuat.  Ini ujian untuk aku dan aku harus redha.  Kerana aku tau, Allah s.w.t hanya menguji hambanya dengan dugaan yang mampu ditanggung oleh hambanya itu.  Lama jugak aku kat wad, 26/12/14 baru discaj.

Ada benda sedih berlaku masa aku di hospital.  Batrisyia terpaksa sambut besday dia di hospital. 16 Disember 2014.  Sehari selepas aku dimasukkan wad. Tak dapat pegi mana2 pun.  Cadangnya kami nak pegi bercuti hujung Disember.  Kita hanya mampu merancang, tapi Allah s.w.t jua yang menentukan.



Selamat hari ulangtahun anak ku.  Ibu sentiasa doakan agar kamu jadi anak yang solehah dan berjaya dalam hidupmu. Aamiin.  Dia happy jer walaupun hanya kek sepotong dan makan McD jer dalam wad.  Sepanjang aku dalam wad, apa yang menggembirakan aku ialah anak2 aku bergilir2 bermalam di wad kecuali Eyman lah kan.  Alhamdulilah syukur Allah, anak2 aku menghargaiku sebagai ibu mereka walaupun hakikatnya aku ni garang.  Tapi garang2 aku pun demi kebaikan dorang jugak, kalau kena marah pasti ada sebabnya.

Seterusnya tanggal 31 Disember 2014.  So ini adalah throw back terakhir 2014.  Hari jadi anak bujang ku no 2.  Eidlan Danial.  Tapi kami tak dapat meraikan sama2 sebabnya dia berada di kolejnya di Banting.  Tapi aku buat kejutan dengan call florist untuk dorang deliver kek, belon dan coklat ke kolej dia..hehehee

 Gigihkan mak dia.. demi anak2. harap2 anak2 pun sanggup gigih jugak untuk aku dan suamiku

Dia hantar gambar, celebrate kek tu dengan kawan2 dia. Kawan2 belanja makan katanya.

Ibu doakan Danial berjaya mencapai cita2 Danial.  Ibu bangga dengan apa yang awak capai sekarang ini.  Nampak perubahan dan peningkatan dalam diri awak.  Tak sia2 doa ibu selama ini.

Rasanya hanya ni jer lah kot throwback 2014.  Kalau ada yang lain pun maybe cuma yang kecik2 jer so tak yah la masuk blog kan.

2015.. akan ku cuba meluangkan lebih masa untuk blog ku ini.. Mudah2an..


No comments:

Post a Comment