Saturday 21 November 2015

NIAT ATAU MATLAMAT YANG BAIK TIDAK SEMESTI MENGHALALKAN CARANYA

Sekarang aku faham bila ada yang sanggup bunuh diri disebabkan stress dengan orang sekeliling. Melalui blog dan berita yang ku baca beberapa bulan yang lalu, katanya ibu muda ini yang baru melahirkan anaknya telah terjun dari apartmen kediamannya kerana tidak dapat menerima hakikat dan mulut2 orang sekeliling kerana dia gagal menyusu bayinya @ breast feeding.  Samada berita ini betul atau tidak, tapi aku percaya yang keadaan persekitaraan dan masyarakat sekeliling mampu mendorong kita untuk mendapat stress dan tidak mustahil dari rasa stress itu jugak mampu mendorong kita melakukan perkara selanjutnya. Ini berdasarkan apa yang aku dengar dari luahan seorang teman.

"tak kira nak ceta jugak dengan kak ida". Walaupun waktu tu aku tengah sibuk dengan tugasan di pejabat, tapi aku masih mampu pinjamkan telingaku untuk mendengar sambil tangan pantas meneruskan kerja. Dia mula bercerita dengan penuh semangat.

Sedang dia khusyuk di mesin fotostat, datang A membawa dokumen kepada B.  Teman ku ni sedar dari kerlingan matanya, walaupun si A bercakap dengan si B tetapi matanya lebih berminat kepada temanku ini.  Akhirnya si A menghampiri si temanku ini dan menegur perut teman ku ini.  Yang menjadi amarah temanku ini kerana si A secara lantang menegur perkara sensitif tu dihadapan orang lain. Si A juga menyarankan temanku ini memakai korset @ girdle supaya badan lebih mantap dan tidak tersembul2 benda yang tidak perlu.  Ku ingatkan benda ni dah habis setakat tu saja.  Rupa2nya, masa dalam perjalanan balik bertubi wapps masuk dari temanku ini.

Katanya, tak puas dengan apa yang berlaku tadi rupanya ada golongan lain pulak yang komen pasal tubuh badan dan pakaian teman ku ini.  Malah ada yang lebih berani sampai sanggup menyentuh buah dada temanku dan komen saiz buah dadanya. Malah dalam wasap temanku ini beliau menulis :

Hodoh n hina sgt ke sya hari ni kak😭😭😭
Patut kr saya pakai jubah hitam untuk elakkan fitnah perempuan2 ..... kat opis ni
Seriously.. Saya pening la
Depa yg nak mati ke sya dah nk mati ni

Ok yang ni buat aku terkesima. Benda yang kita nampak kecil atau remeh pada pandangan mata kita tapi ianya mungkin tidak pada orang lain. Tambah2 teman ku ini seorang anak dara yang belum berkahwin.  Jadi sedikit sebanyak pasti apa yang dikomen tadi memberi impak yang besar bagi dia.

Ceta dia buat aku bukak mata. Walaupun kita ni dah kawin, anak dah 7, 8 orang tapi body solid molid (obviously bukan aku la kan) jangan la kita sewenang2 nak mengata orang. Mungkin niat kita baik nak dia jaga badan tapi apa salahnya teguran tu dibuat secara 4 mata bukan terang2an dihadapan orang lain.  Bagi kita mungkin ok tapi tidak bagi dia.  Ingatlah, niat tidak menghalalkan cara. 

Terima kasih buat teman yang meluahkan rasa hatinya padaku.  Sekurang2nya ianya juga buat aku sedar sebab aku pun kadang2 terlepas pandang benda2 sebegini. Aku ni suka bergurau so niat gurau aku tu tak semestinya orang lain boleh terima kan. 

So buat teman ku tadi, ku nasihatkan beliau agar lupakan je komen2 tu.  Let it go. Sebab kalau kita asyik bercerita pasal benda tu nanti kita asyik teringat je. Bila asyik teringat kita lak jadi stress.. kita amik je positif.  Sekurang2nya teguran tu buat kita beringat pasni kita pakai pakaian dan tudung dengan lebih sempurna supaya kita tak menyumbang orang untuk mengata kita. Tapi bukan tu je nasihat aku pada dia....

Lain kali bila org ckap gitu ko ckap balik. Dh abis kak cakap? Xpe sy maafkan apa yg akak ngata saya ni. Sebb akak dh tua takut x sempt mintk maaf dr sy

Oooo rohaida ingat matlamat awak tu tak menghalalkan cara tau....

No comments:

Post a Comment