Monday 25 January 2016

Hospital lagi!!!

Masuk tahun 2016 ni, dah 3 tahun berturut2 aku dimasukkan ke wad.

Kali pertama Disember 2014, bila disahkan ada batu dalam hempedu so kena buang yang kat saluran hempedu dulu. Tahun 2015, baru bole buang batu kat hempedu tu. Nak tau ceta lanjut bole tengok previous post.

Ni Januari 2016, lagi sekali masuk hospital. Paru2 ada infection. Pneumonia @ bronchitis @ asthma. Seangkatan la tu. Selama aku hidup ni, ini baru 1st time masuk wad sebab asthma.

Aku batuk teruk sebelum tu, 16 jan sabtu malam. Sampai husband ajak ke klinik tp tak nak. 17jan, ahad pagi dalam kul 6 lebih aku ke klinik nak amik nebulizer sebab inhaler berkali2 dah tak bole jalan. Lepas pakai neb aku rasa lega tapi tak sepenuhnya. Balik rumah solat subuh n masih daya masak spaghetti for breakfast. Hari tu hampir seluruh rawang tak de bekalan elektrik. Keadaan yang panas membahang tu buat semput aku menjadi lagi. Dalam kul 10 lebih aku ke klinik lagi amik neb. Jenuh gak cari klinik yang ada letrik sebab nak kena guna neb tu. Rasa lega tapi tak sepenuhnya jugak. En somi ada job. So aku tinggal ngan anak2. Asyik kuar masuk keta sebab nak on aircond.

Dengan cuaca panas tu, aku bertambah sesak nafas. Ajak anak ke emergency hospital selayang. Trus ke asthma bay. Kat situ aku di beri 4 kali neb. In between ada la benti2 n gap tuk neb seterusnya. Tp memang tak mcam biasa. Walaupun pakai neb, masih tak rasa lega sepenuhnya. Sementara tu dorang dah amik darah n buat x ray. Bila dah confirm paru2 ada jangkitan, makanya aku di transfer ke yellow zone. Start bagi injection kembangkan paru2, hydrocot (tak sure ejaan) n masuk air sebab dah banyak kali neb buat aku jadi hydrated. Dah macam2 streoid masuk, baru rasa lega n bole lelap. Kul 2 am lebih dorang kejut transfer ke wad. Udahnya aku di wad sampai ari selasa.

Ni ujian untuk aku. Di awal2 tahun lagi. Aku perlu jaga kesihatan.  Aku harap sangat, moga pasni tiada lagi dugaan sebegini. Moga aku, en somi n anak2 diberi kesihatan yang baik agar kami dapat menjalankan ibadah dengan lebih sempurna. Aamiin

No comments:

Post a Comment