Friday 2 May 2014

1 Rejab 1435H


Menurut, takwim hijriah islam, awal bulan Rejab iaitu 1 Rejab 1435H adalah bersamaan dengan 1 Mei 2014 tetapi bulan Rejab akan menyusul selepas sahaja waktu Magrib  pada 30 April 2014.  Bulan Rejab merupakan bulan ke-7 di dalam kalendar Takwim Hijrah dan di antara bulan yang suci dan dijadikan bulan untuk umat islam membuat persiapan sebelum menjelangnya puasa di bulan Ramadhan.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjxSjUaJqQvOfnFjINPiqgXdqLab1cPaOKJON5nYpal34byWTde5elTUadyrgku-gvP3wsfBV7NuVzL8TY9JDYRf736z3mlMY90u3UaFyhbslpjdzjy8b0QQ7MyQLCsZa5FYIGrMokJKXs/s1600/doa+rejab.jpg
 
 Ikhsan dari melvister.com

Sempena bulan yang mulia ini, ditambah pulak dengan cuti umum Hari Pekerja, maka aku mengambil kesempatan ini untuk berpuasa sunat. Anakku yang ke 4, Batrisyia juga turut berpuasa.
 
Memandangkan Batrisya berpuasa, so sebagai ganjaran aku amik keputusan untuk berbuka puasa di luar (alasan yang sangat klise, malas masak sebb En Somi outstation).

Aku dah lama teringin nak pergi satu tempat ni.  Namanya Bucida Court.  Katanya kat situ ada maggi kari ketam yang sedap.  So sebagai penggemar makanan yang tegar, adalah tidak wajar untuk membiarkan komen2 memberangsangkan terbiar begitu sahaja.  

Bermula lah penggembaraan kami ke destinasi tersebut :


 
 
Kat Bucida ni, konsepnya adalah seperti food court.  So ada banyak la kedai2 makan di sini. Western lah, arab la, melayu la dan lain2 lagi.  Terlupa nak amik gambar, so korang google jer kalu nak tau detail ye.



Ini antara makanan2 yang kami order :




Harga agak pricey, tapi rasa boleh lah  Macam nasi ayam kukus tu ada tempat lain yang lagi sedap kot.  N burger yang kaler biru tu actually roti dia ada pelbagai warna lain jugak, bole pilih.  But the patty very nice.  Maggi kari ketam pulak,typical mee kari yang biasa kita makan cuma di letak maggi n ketam.  But kuah dia tu pekat lah.

Sempena bulan Rejab ini jugak, aku ingin mengingatkan beberapa perkara,  Apa yang aku dah baca ingin dikongsi di sini.  Kadang2 sikap kita yang gemar share segala benda tanpa usul periksa boleh membawa kepada perkara yang tidak baik.  Contohnya penyebaran hadis berkenaan kelebihan bulan Rejab yang akhirnya disahkan PALSU oleh pihak JAKIM.



  Sumber ini ku ambil dari blog melvister.com.  Harap kita sama2 dapat menghayati bulan Rejab ini dengan lebih sempurna.  Terima kasih tuan empunya blog.

 hadis-palsu-3

 Penjelasan Kelebihan Bulan Rejab

Satu perkara yang perlu juga dijelaskan ialah tiada amalan khusus dalam bulan Rejab yang diriwayatkan oleh Rasulullah SAW dari hadis-hadis sahih. Amalan tertentu seperti solat sunat Rejab, puasa Rejab dan umrah di bulan Rejab adalah bersandarkan kepada hadis-hadis lemah.

Namun masih banyak lagi amalan sunat secara umum yang masih boleh kita tunaikan di bulan Rejab ini sebagai persediaan menjelang tibanya bulan Ramadhan. Mana yang tilawah masih agak kurang lancar, perlu berlatih dari sekarang agar dapat khatam seberapa banyak yang boleh di bulan Ramadhan nanti. Bagi kaum wanita yang ingin menggantikan puasa yang terdahulu, boleh berpuasa di bulan rejab. Bagi yang jarang berpuasa, boleh mula berpuasa sunat untuk melatih diri sebelum tiba puasa penuh Ramadhan. Puasa sunat boleh dijadikan sebagai persediaan umat islam untuk menempuh bulan ramadhan yang akan datang.

Antara Amalan Di Sepanjang Bulan Rejab
  •     Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun,
  •     Meneguhkan jiwa dan keimanan dengan memperbanyak bacaan al-Quran.
  •     Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan beristighfar dan zikir
  •     Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat, puasa dan bersedekah
  •     Mohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya
  •    Menginsafkan diri dengan membaca atau mendengar peristiwa Israk dan Mikraj, kisah       teladan perjuangan Rasulullah dan sirah Islam lain.
Bagi aku senang jer, nak dapat pahala, amalkan sahaja berpuasa setiap hari Isnin dan Khamis, tak kiralah di bulan apa pun kan.  Tapi jangan lah pulak berpuasa di hari yang dilarang berpuasa yer :)  

No comments:

Post a Comment